Η Μουσική Σε Τέσσερις Άκρες Του Κόσμου

Άρης Μπούρας

Ποιες είναι οι ευκαιρίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί και οι νέες μπάντες στο εξωτερικό; Ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή που μιλάμε στη μουσική σκηνή άλλων χωρών και ποια είναι μερικά από τα νέα σχήματα που ξεπηδούν παρουσιάζοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον; Ρωτήσαμε τέσσερις φιλόμουσους συντάκτες της διαδικτυακής πλατφόρμας του beehype, ένα μουσικό website με μόλις τρία χρόνια ζωής όπου αγκαλιάζει την τοπική σκηνή της εκάστοτε χώρας που παρουσιάζει, και συζητήσαμε μαζί τους για το κλίμα και την ατμόσφαιρα που επικρατεί στη χώρα τους.

:: Toyokazu Mori, ΙΑΠΩΝΙΑ ::

Για την κατάσταση στην τοπική μουσική σκηνή αυτή τη στιγμή στη Ιαπωνία.

Γενικά η σκηνή της πρωτεύουσας, του Tokyo δηλαδή, έχει πολλές επιρροές από τη Δύση, κυρίως τη μουσική των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και τη Μεγάλη Βρετανία. Η σκηνή της Kansai από την άλλη, που βρίσκεται στο δυτικό τμήμα της Ιαπωνίας και περιλαμβάνει το Kyoto και την Osaka, έχει περισσότερους avant-garde μουσικούς. Μερικοί από αυτούς για παράδειγμα είναι οι V∞REDOMS.

Οι κυριότερες δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν τα νέα συγκροτήματα και οι μουσικοί στην Ιαπωνία αυτές τις ημέρες.

Τα girl groups έχουν τεράστια δημοτικότητα σε σύγκριση με τις περισσότερο καλλιτεχνικές μπάντες στην Ιαπωνία. Οι νέοι ταλαντούχοι μουσικοί έχουν μικρές πιθανότητες να τους ανακαλύψει - και αντίστοιχα προωθήσει - η μουσική βιομηχανία. Ακόμη και στην εποχή του διαδικτύου πηγαίνουν συχνά στο Tokyo ώστε να κερδίσουν δημοσιότητα. Σε άλλες πόλεις, όπως για παράδειγμα στη Nagoya, το Kyoto ή τη Hakata, υπάρχει μοναδική και εξαιρετική τοπική indie σκηνή, αλλά συχνά οι μπάντες δεν βγάζουν αρκετά χρήματα εκεί. Πρέπει παράλληλα να κάνουν και μια διαφορετική part-time δουλειά ή να αντλούν από κάπου αλλού έσοδα για να τα βγάλουν πέρα.

Εάν θέλετε να έχετε μια πληρέστερη εικόνα και να βρείτε περισσότερες ενδιαφέρουσες πληροφορίες, μπορείτε να διαβάσετε το παρακάτω βιβλίο που έγραψε ο καλός μου φίλος Ian F. Martin, “Quit Your Band! Musical Notes from the Japanese Underground”.


Ευκαιρίες που γεννιούνται και δημιουργούνται για τους νέους μουσικούς στη νέα ψηφιακή εποχή που διανύουμε.

Μερικές μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες, όπως η A&R, εξακολουθούν ακόμη να ψάχνουν για νέα μουσικά ταλέντα, οπότε μπορεί να έχεις μια ευκαιρία. Παράλληλα, τα μουσικά media της χώρας προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα κι ακολουθούν τις επιταγές των αντίστοιχων δυτικών.

Ανέβασε τα τραγούδια σου στο SoundCloud ή το YouTube και εάν έχεις κάποιο ταλέντο και είσαι αρκετά τυχερός, μπορεί κάποιος να ακούσει τη μουσική σου και να του αρέσει, όπως για παράδειγμα το μουσικό blog http://makebelievemelodies.com που το διαχειρίζεται ο Patrick St. Michel, συνεργάτης και του Pitchfork μεταξύ άλλων.


Μουσικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες που αξίζει να ακούσει κανείς από την Ιαπωνία.

 

ROTH BART BARON: πιστεύω ότι είναι μια από τις πιο ταλαντούχες folk rock μπάντες αυτή τη στιγμή στην Ιαπωνία.

 

Yuta Orisaka: τραγουδάει παραδοσιακά folk τραγούδια με ένα όμως ας πούμε παγκοσμιοποιημένο ύφος.  

 

CRUNCH & Fredricson: ένα πολύ όμορφο γυναικείο rock συγκρότημα μαζί με τον σπουδαίο τους παραγωγό Fredricson, ο οποίος κάνει μαγικά τραγούδια.

 

:: Rodrigo Piedra, ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ::

 Για την κατάσταση στην τοπική μουσική σκηνή αυτή τη στιγμή στην Αργεντινή.

 Πιστεύω πως διανύει την καλύτερή της στιγμή. Έχουμε συνεχώς νέα πρότζεκτ που αναδύονται σε ολόκληρη τη χώρα, κι αυτό είναι πολύ υγιές. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε μπάντες. Δισκογραφικές, zines, φεστιβάλ, ιστοσελίδες γεννιούνται κάθε μέρα.


Οι κυριότερες δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν τα νέα συγκροτήματα και οι μουσικοί στην Αργεντινή αυτές τις ημέρες.

Οι κυριότερες δυσκολίες εδώ στο Buenos Aires προκύπτουν από την έλλειψη χώρων μεσαίου μεγέθους. Υπάρχουνε αρκετά μέρη για μεγάλες και μικρές μπάντες, αλλά όχι για μεσαίου μεγέθους (συγκεκριμένα εδώ, ένας μεσαίος χώρος θεωρείται αυτός των 200-400 ανθρώπων).

Μια μεγάλη αντίθεση που παρατηρείται στη χώρα μου είναι το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της πολιτιστικής σκηνής είναι εστιασμένο στην πρωτεύουσα, το Buenos Aires, οπότε πολλές μπάντες που βρίσκονται σε άλλες πόλεις έχουνε χαμηλότερο ταβάνι. Για να αποκτήσεις μαζική προσοχή και διεθνή προβολή, είναι ακόμη απαραίτητο να έχεις όνομα στο Buenos Aires.

Επίσης, έχω παρατηρήσει ότι πολλοί καλλιτέχνες ακόμη δεν γνωρίζουν τη διαδικασία δημιουργίας εσόδων στις νέες ψηφιακές πλατφόρμες, κι αυτό είναι που τους στερεί πραγματικά ένα κεφάλαιο.


Ευκαιρίες που γεννιούνται και δημιουργούνται για τους νέους μουσικούς στη νέα ψηφιακή εποχή που διανύουμε.

 Είναι προφανές ότι η νέα ψηφιακή εποχή έδωσε τη δυνατότητα σε πολλές νέες μπάντες να εξαπλώσουν αρκετά γρηγορότερα το όνομά τους, την ευκαιρία να χτίσουν ένα fan-base, ένα ακροατήριο πολύ γρηγορότερα απ’ ότι άλλες φορές.

Ακόμη, η ψηφιακή εποχή δημιούργησε και άνοιξε νέες θέσεις στο στενό κύκλο της μουσικής: γραφίστες, content managers, προγραμματιστές, social media managers, φωτογράφοι και πολλοί ακόμη, εδραιώνουν μια συνεχώς αυξανόμενη ομάδα γύρω από μια μπάντα. Κατά έναν τρόπο, “επαγγελματοποιείται” η underground σκηνή.

Μουσικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες που αξίζει να ακούσει κανείς από την Αργεντινή.

El Mató a un Policía Motorizado: η μεγαλύτερη μπάντα της underground σκηνής κι  μια από αυτές με τη μεγαλύτερη διεθνή προβολή. Περιοδεύσαν στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. αρκετές φορές, ενώ πέρσι γίνανε εξώφυλλο στην αργεντίνικη έκδοση του περιοδικού Rolling Stone.  

 

Los Espíritus: μια ακόμη πολύ διάσημη μπάντα από τη νέα σκηνή.  

 

Riel: ντουέτο που είναι ευρέως γνωστό ως το αργεντίνικο αντίστοιχο των Thurston Moore & Kim Gordon. 

 

:: Mariusz Herma, ΠΟΛΩΝΙΑ ::

 Για την κατάσταση στην τοπική μουσική σκηνή αυτή τη στιγμή στην Πολωνία.

 Η Πολωνία έχει έναν εκρηκτικό αριθμό νέων καλλιτεχνών τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας την ίδια ποιότητα που συνήθως θα περίμενε κανείς από μια μπάντα του εξωτερικού. Ο αριθμός είναι τόσο μεγάλος που συχνά κι εμείς οι κριτικοί δεν προλαβαίνουμε να τους παρακολουθούμε. Αρκετοί από αυτούς έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται στα media και τα φεστιβάλ εκτός χώρας.

Θεωρώ πως όλη αυτή η έκρηξη άρχισε το 2014, όταν και ξεκίνησε το Spring Break Festival, παρουσιάζοντας εκατοντάδες νέες τοπικές μπάντες και καλλιτέχνες.

Ένας τεράστιος αριθμός από ενδιαφέρουσες νέες μπάντες δεν συνοδεύονται από μεγάλη δημοσιότητα στα media, καθώς τόσο τα παραδοσιακά περιοδικά όσο και τα μουσικά blog άρχισαν να εξαφανίζονται τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, το Facebook και οι επιλογές των πολύ ενεργών πολωνικών φεστιβάλ, κάλυψαν ως ένα βαθμό το κενό τους.

Εάν κάτι λείπει στο μουσικό τοπίο είναι οι επαγγελματίες μάνατζερ, τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται το Υπουργείο Πολιτισμού μας.


Οι κυριότερες δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν τα νέα συγκροτήματα και οι μουσικοί στην Πολωνία αυτές τις ημέρες.

 Η μουσική είναι ένα ζημιογόνο χόμπι και τα χρήματα είναι ένα θέμα για τις περισσότερες μπάντες. Ακόμη και αν παίξουν σε ένα μεσαίου μεγέθους φεστιβάλ δεν πληρώνονται καταλλήλως, γιατί τα πολλά λεφτά πηγαίνουν στις ξένες μπάντες.

Υπάρχουν τόσες πολλές μπάντες που ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος στην πολωνική σκηνή. Επίσης, η ενασχόληση των καλλιτεχνών με το μανατζμέντ τους, τους στερεί σε βάθος χρόνου την ενέργεια.

Υπάρχουν πολύ λίγα media με επιρροή που θα προωθήσουν την ανεξάρτητη μουσική, ενώ ακόμη και τα υπερ-προβεβλημένα άλμπουμ πουλάνε μερικές εκατοντάδες μόνο κόπιες.

Η επιλογή της γλώσσας είναι επίσης ένα πρόβλημα. Εάν θέλεις να κάνεις πραγματικά καριέρα στην Πολωνία χρειάζεται να τραγουδάς στα πολωνικά. Οι περισσότερες όμως νέες μπάντες επιλέγουν τα αγγλικά, ελπίζοντας σε μια διεθνή προβολή. Το ίδιο όμως σκέφτονται και 900 χιλιάδες μπάντες από άλλα μέρη του κόσμου. Το αποτέλεσμα είναι να μη καταφέρνουν να γίνουν αρκετά διάσημοι ούτε στην Πολωνία ούτε στο εξωτερικό.


Ευκαιρίες που γεννιούνται και δημιουργούνται για τους νέους μουσικούς στη νέα ψηφιακή εποχή που διανύουμε.

Το “word of mouth” δείχνει να λειτουργεί περισσότερο καλά από ποτέ. Οι κριτικοί είναι αυτοί που ακολουθούν πλέον τι ακούει ο κόσμος και όχι το αντίθετο όπως συνέβαινε κατά το παρελθόν.

Το crowd funding φαίνεται να λειτουργεί επίσης πολύ καλά για τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες, καθώς και ιστοσελίδες όπως το Bandcamp.

Καλή μουσική μπορεί να ανακαλυφτεί σχεδόν τυχαία σε Soundcloud ή Spotify.

Εάν δημιουργείς αξιόλογη μουσική, η απόσταση από το να ηχογραφήσεις ένα τραγούδι στο home studio σου έως να κυκλοφορήσει ή να τραβήξει την προσοχή των ξένων media έχει πραγματικά μικρύνει.

Αποτέλεσμα αυτού η ύπαρξη πολλών μικρών ανεξάρτητων label, που φέρνουν αρκετές φορές πολύ εξειδικευμένες μπάντες στην προσοχή του ευρύτερου κοινού. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι το label Instant Classic που έφερε 5-6 άλμπουμ στην περσινή λίστα του beehype με τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς.

Μουσικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες που αξίζει να ακούσει κανείς από την Πολωνία.

d0m: ονειρικές ελεκτρο-ακουστικές μελωδίες και μια σπουδαία έκπληξη, μ’ ένα από τα καλύτερα feedback στο beehype, τουλάχιστον απ’ όσο θυμάμαι πρόσφατα για την Πολωνική μουσική.

 

Maniucha & Ksawery: ένα εκπληκτικό κορίτσι εξερευνά παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια από την Ουκρανία, μαζί με έναν διάσημο avant/jazz μουσικό που αυτοσχεδιάζει με το διπλό του μπάσου. Μόλις τους είδα ζωντανά, και θέλω να τους δω ξανά και ξανά.

 

Brodka: τεράστιο ήδη αστέρι στην Πολωνία, μόλις ξεκίνησε την διεθνή της καριέρα υπογράφοντας στην PIAS. Εμφανίζεται συχνά πλέον στο εξωτερικό, κι αυτό κυρίως λόγω της υποστήριξης που έχει από το ινστιτούτο μουσικής του Υπουργείου Πολιτισμού. 

 

:: Martyn Pepperell ΝΕΑ ΖΗΛΑΝΔΙΑ ::

Για την κατάσταση στην τοπική μουσική σκηνή αυτή τη στιγμή στη Νέα Ζηλανδία.

Στο 2017, η σύγχρονη μουσική σκηνή της Νέας Ζηλανδίας περιλαμβάνει, για το σχετικά μικρό μέγεθος του αρχιπελάγους μας, μια εντυπωσιακή γκάμα από είδη και σκηνές. Για λόγους συντομίας ωστόσο, ας εστιάσουμε στο νεώτερο σύνολο. Ανάμεσα σε αυτό που πιθανόν αποκαλείς νέα μουσική σκηνή στη Νέα Ζηλανδία, το 2017 επικεντρώνεται στη dream folk μουσική, τη μοντέρνα house και techno, στα beats στο στυλ της Soulection και την EDM trap, το indie rock, την ηλιόλουστη reggae και την παραδοσιακή rap μουσική. Στο περιθώριο, η noise, πειραματική και τα παρεμφερή συνεχίζουν να έχουν ισχυρή θέση εξίσου.

Οι κυριότερες δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν τα νέα συγκροτήματα και οι μουσικοί στη Νέα Ζηλανδία αυτές τις ημέρες.

Η Νέα Ζηλανδία είναι μια μικρή χώρα. Ανάλογα το μουσικό είδος, μια περιοδεία μπορεί να περιλαμβάνει από μόλις τέσσερις εμφανίσεις, ή εάν δουλεύεις πάνω σε ένα πιο προσβάσιμο είδος μουσικής όπως η folk, η country ή η rock μπορεί και είκοσι. Στην πραγματικότητα, τις περισσότερες φορές λαμβάνουν χώρα σε 2 εθνικές περιοδείες (συνολικά 4-6 μέρες), που όταν σε αυτές προστεθούν και μερικά τοπικά show, εμφανίσεις σε φεστιβάλ, και περιοδική μικρή διεθνή υποστήριξη, δεν προσθέτουν και πολύ στο χρόνο επί σκηνής ή στο εισόδημα.

Για να το κάνεις να δουλέψει πραγματικά από κάπου τόσο μακριά, οι μουσικοί και οι DJs μας πρέπει να φύγουν για την ξένη αγορά νωρίς, και να βρούνε έναν τρόπο ώστε να χτίσουν μια ακολουθία που θα περιλαμβάνει αρκετές μεγάλες διεθνείς περιοδείες το χρόνο. Σε συνδυασμό με το streaming, την έκδοση και τις αδειοδοτήσεις, ποικίλες παράλληλες επιχειρηματικές δραστηριότητες (merch, workshop κτλ.), είναι πιθανόν να το κάνεις να πετύχει. Ωστόσο, να το κάνεις να δουλέψει για λίγο καιρό με το να το κάνεις να δουλεύει μακροπρόθεσμα, ε, το μακροπρόθεσμο είναι ένα τελείως διαφορετικό πράγμα.

Ευκαιρίες που γεννιούνται και δημιουργούνται για τους νέους μουσικούς στη νέα ψηφιακή εποχή που διανύουμε.

Ειρωνικά, η νέα ψηφιακή εποχή είναι η απάντηση στα περισσότερα θέματα που ανέκυψαν από την προηγούμενη ερώτηση και τα προαναφερθέντα. Έχοντας μια ισχυρή διαδικτυακή παρουσία καθιστά πολύ πιο εύκολο τον εντοπισμό σου από τα ραντάρ και το ευρύτερο δίκτυο προς μια απτή διεθνή παρουσία.

Κατά μια έννοια, μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι ποτέ δεν ήταν ευκολότερο να διαδόσεις τη μουσική σου στον κόσμο. Βασιζόμενοι όμως σε αυτό, είναι άλλο πράγμα να κάνουμε ένα γρήγορο buzz, και διαφορετικό να δημιουργήσεις κάτι το οποίο θα διαρκέσει και θα αντέξει στο πέρασμα του χρόνου.

Μουσικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες που αξίζει να ακούσει κανείς από τη Νέα Ζηλανδία.

Aldous Harding: στοιχειωμένη ονειρική folk κατά την παράδοση της 4AD, το οποίο ταιριάζει απόλυτα, καθότι μόλις υπέγραψε για το label. 

 

FIS: εκστατικός ηλεκτρονικός θόρυβος που μιλά για την βιοποικιλότητα του φυσικού μας τοπίου. Φύση και τεχνολογία σε αρμονία. 

 

Ammo Nation: ένα νέο πλήρωμα από ταλαντούχους Νεοζηλανδούς rappers, τραγουδιστές και modern soul παραγωγούς. Smooth vibes.

 

Ο Άρης Μπούρας είναι συνεργάτης του beehype , συντάκτης του mic.gr, ραδιοφωνικός παραγωγός του Ρόδον Fm 95 και συνιδρυτής του Astralón.